مصاحبه خبرگذاری ایسنا با حسن اقبالی



مصاحبه خبرگذاری ایسنا با حسن اقبالی

بندرعباس نوازندگان و خوانندگان بسیاری را به کشور تحویل داده است خوانندگان نام آشنایی مانند ناصر عبداللهی و رضا صادقی که به راستی از بزرگترین خوانندگان ایران محسوب می شوند که نامشان در تاریخ موسیقی ایران ثبت شده است. بندرعباس را میتوان به جرات پایتخت موسیقی پاپ به ویژه در ساز گیتار دانست که ریشه‌ی این علاقه را میتوان در حضور ابراهیم منصفی و به وجود آمدن جریانی از ترانه و آهنگ سازی در سبکی منحصر به او دانست که بعدها با رشد موسیقی در هرمزگان شکل حرفه ای تری به خود گرفت.

 به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه خلیج فارس، حسن اقبالی یکی از نوازندگان بندرعباسی است که گیتار را از سن شانزده سالگی می نوازد . در سنین نوجوانی آشنایش با گروه های موسیقی دنیا او را به سبک راک علاقه مند کرد. او ابتدا گیتار را نزد برادرش به شکل ابتدایی آموخت ، سپس نزد محمد محترم پناه با سبک بلوز و تئوری موسیقی آشنا شد. او در سال 81 گروه کوچکی از نوازندگان را گرد هم آورد که بیشتر کارهای معروف دنیا را کار می کرد. اقبالی در ادامه ی فعالیت هنریش برای فرا گیری فصل تازه ای از موسیقی به تهران رفت و نزد کاوه یغمایی به فراگیری موسیقی پرداخت. حسن اقبالی سال 90 آلبومی به نام غبار غم را روانه بازار بندرعباس کرد. او در حال حاضر به تدریس در آموزشگاه های بندر عباس مشغول است.

وی در خصوص برگزاری کنسرتش در چهارم اسفند ماه در بندرعباس و همکاری با دیگر نوازندگان گفت: بعد از کنسرت مشترکی که درسال 90 با فاضل پیش و محسن آزاد بخش داشتم تصمیم گرفتم که درسال 91 کنسرتی انفرادی رو داشته باشم که در آن محسن آزاد بخش ( گیتار الکتریک و آکوستیک) رضا عامری( گیتار باس) حسین رستمی ( کیبرد) وحید حسن رضایی ( پرکاشن) غلامعلی اسماعیلی ( درامز ) تو این کنسرت به عنوان نوازنده و فرامرز امیری هم به عنوان صدا بردار با من همکاری می کنند و خودم هم که به عنوان خواننده و نوازنده گیتار الکتریک هستم.

این هنرمند در جواب سوال  اینکه آیا اتفاق تازه ای را در این کنسرت شاهد هستیم یا کارهای قدیمی رو اجرا می کنید اظهار کرد: بیشتر کارهایی که برای اجرا در کنسرت در نظر گرفتم ترانه هایی هست که در آلبوم غبار غم اجرا و به گوش مردم رسیده و دو کار جدیدی که اجرا شده اما بین کار های آلبوم نبوده ، رو برای اجرای جدید در نظر گرفتیم و تمرین های روزانه برای آمادگی این کارها رو آغاز کردیم تا کنسرت قابل قبولی رو اجرا کنیم و اتفاق تازه  استفاده از سایز سینتی سایزر توی این کنسرت هست.

وی در خصوص اهنگساز، ترانه سرا ها و تنظیم کننده کارهای این کنسرت  عنوان کرد: ابراهیم  منصفی یکی از ترانه سراهایی هست که من خیلی با حسش احساس نزدیکی می کنم و بعد از منصفی هم محمود شجاعی رو به دلیل نزدیکی حسش به منصفی رو انتخاب کردم و بیشتر کارها از این دو ترانه سرای خوب هرمزگانی هست ضمن اینکه یکی از ترانه  ها " مم ما " کار خودم هست تنظیم هم که در کارهای زنده با آلبوم فرق می کند آلبوم رو بهروز حبیب زاده تنظیم کرده بود اما در کنسرت آهنگساز و تنظیم کننده خودم هستم.

اقبالی در مورد اینکه فروش آلبوم غبار غم قابل قبول بوده و اینکه به همین دلیل بیشتر کارهای این کنسرت رو از این آلبوم انتخاب کرده بیان کرد: این آلبوم شاید در روزها و ماه های ابتدایی عرضه خیلی نا امید کننده پیش رفت اما به مرور زمان جا افتاد و فروش خیلی خوبی داشته که نشانه ی استقبال مردم از راک هرمزگانی هست و  در حال حاظر هم تعداد کمی از این آلبوم باقی مانده ، به همین خاطر بیشتر کارهای این کنسرت را از این آلبوم انتخاب کردم.

وی درباره راک هرمزگانی، راکی که ریشه در موسیقی بلوز دارد و بلوز هم نزدیکی زیادی به موسیقی هرمزگان دارد و تلفیق این دو نوع سبک موسیقی در کارهای افزود: نه تلفیقی صورت نگرفته تنها ترکیب صورت گرفته ، تلفیق یعنی گامها را با لهجه ها ی مختلف تلفیق کنید اما من ریتم ها وهارمونی آهنگ ها را ترکیب کردم مثل آهنگ کارهای یاد یار و بگو تا کی از آلبوم غبار غم و یه سری تکنیک ها وجود دارد که می توان به کار لهجه داد مثل اینکه شما گام های پنتاتونیک رو با لهجه ی بندری اجرا کنید.

این نوازنده در پاسخ به این پرسش که شما موزیسین یا گیتاریست قابلی هستی اما مانند اغلب گیتاریست ها به گفته بسیاری ازافراد خواننده ی خوبی نیستید چه اصراری به انجام این کار دارید و اینکه اگر تمرکز شما رو آهنگسازی باشه موفق تر نیستید گفت: من در ابتدا تنها گیتار کار می کردم و علاقه من هم بیشتر به نوازندگی است و ابتدا نوازنده هستم بعد آهنگساز و خواننده ببینید در شرایط حاضر وجود کسی که دردراز مدت با گروه باشد و تمرین مداوم داشته باشد شرط است که من چنین فردی را سراغ ندارم در غیر اینصورت خودم خوانندگی کار ها را انجام نمیدهم.

اقبالی در خصوص ارزیابی وضعیت موسیقی در هرمزگان تصریح کرد: چیزهای زیادی وجود دارد که باید بررسی شود اما در کل من آینده ی خوبی رو برای آن متصور هستم در صورتی که بیشتر به امر آموزش توجه شود و به شکل تئوریک و صحیح موسیقی آموزش داده شود تا نسل بعدی موسیقی هرمزگان به شکلی دقیق تربیت شوند تا در آینده با کمبود موزیسین های خوب روبرو نباشیم و وقتی نوازنده های خوبی داشته باشیم موسیقی خوبی هم خواهیم داشت .

وی در خصوص برگزاری کنسرت در تالار طوبی به جای سالن اوینی گفت: یکی از مهمترین موضوعات هزینه های سالن آوینی هست که رشد زیادی نسبت به سالهای پیش داشته و ما این تصمیم رو گرفتیم این کنسرت رو در مکانی کوچکتر اما با قیمت مناسب تری اجرا کنیم.

این هنرمند در خصوص انتظارات خود از ارشاد ، انجمن موسیقی و نهادهای فرهنگی که با انها به شکل مستقیم و غیر مستقیم در ارتباط است افزود: من قبل از سال 88 هیچ ارتباطی نداشتم و متر مشغول اموزش و تمرین موسیقی بودم اما از سال 88 به بعد که نخستین کنتسرتم را اجرا کردم برای گرفتن مجوز همکاری های لازم با من صورت گرفته و این ارتباط یک ارتباط دو طرفه است و شما باید مطالبه کنید و خواسته هایتان را دنبال کنید تا به نتیجه ای برسید و مهمترین موضوع اینکه نهاد های فرهنگی با بومی گرایی و اهمیت دادن به اشخاصی که کار های هنری انجام می دهند آنها رو حمایت کنند ، بعضی وقتها کوچکترین همکاری مانند در اختیار گذاشتن یک محل برای تمرین خیلی به هنرمند کمک میکند.

اقبالی در پایان عنوان کرد: مهمترین چیزی که می توانم بگویم این است  که هنرمند ها تعارف را کنار بگذارند و با هم گفتگو بپردازند تعارف و صحبت نکردن در مورد مسائل و مشکلات بوجود آمده باعث به وجود آمدن خیلی از کدورت ها می شود و باعث می شه همبستگی ها از بین برود و در آخر صحبتم با هنر جوها این است که به آموزش استاندارد اهمیت بدهند و با وسواس خاص استاد خود را انتخاب کنند.


خبرگزاری ایسنا
خبرنگار: 19

لینک منبع خبر از خبرگزاری ایسنا